En företagsfilm kan kosta allt mellan: 10 000 kr – 500 000 kr.
Det är ett stort spann på prissättning för filmproduktion då många faktorer spelar in.
Filmproduktion med professionella filmskapare och byråer är en ganska dyr tjänst för att det kräver mycket arbete och logistik. Man bör därför som kund fundera på vad man vill göra och varför. Och om en relativt dyr företagsfilm är bästa lösningen!
Vad styr vad en företagsfilm kostar?
Kortfattat: Omfattning, kreativ höjd och tidsåtgång. De olika delarna som ofta ingår och som påverkar kostnaden är:
- Manus och idéskapande
- Planering – platser, utrustning, arbetsroller som behövs, skådespelare/statister
- Storyboard
- Utrustning som behövs
- Tidsåtgång på inspelning
- Tidsåtgång i postproduktion
- Korrekturvändor
Det går givetvis att skala ner beroende på budget och målsättning men detta är några av grundpelarna.
Det man inte får glömma är att film är subjektivt så det kan kräva ett par vändor mellan kund och producent innan filmen blir klar. Kunden ger feedback och ber om ändringar. Detta kan dra ut processen och är något man behöver ta höjd för som producent.
Vad är en företagsfilm?
Företagsfilm är egentligen lite brett. Här är några underrubriker för att bryta ner det:
- Rekryteringsfilm
- Informationsfilm/Internfilm
- VD-intervju
- Filmat nyhetsbrev
- Casefilm
- Sociala medier-reklam
- Filmad podcast
- Explainer
Rekryteringsfilm

Man vill anställa och nå ut till de bästa kandidaterna.
Vanliga exempel:
- Video där man följer en eller flera anställda på företaget, som berättar om sig själva och jobbet.
- En video som beskriver rollen man vill anställa.
- En video med intervjuer och inslag som visar hur företaget är som arbetsplats.
Den här typen av video kan vara allt mellan 10s – 10 minuter. När Instagram är forumet gäller oftast desto kortare desto bättre.
Det är dock sällan man bara gör en video á 10 sekunder. Ofta filmar man mer material så man kan klippa flera olika korta varianter.
Detta är också bra för att man kan testa när man kör marknadsföringskampanjer på Instagram eller youtube. För att hitta vilken typ av video ens målgrupp reagerar bäst på.
Pris rekryteringsfilm, inspelning och redigering 10s:
12000 – 30 000 kr
Pris rekryteringsfilm, inspelning och redigering 10 minuter:
50 000 – 300 000 kr
Informationsfilm

Informationsfilm är gjord för att förklara mer ingående hur en produkt eller tjänst fungerar. Det kan vara en film som bara ska användas internt för att utbilda anställda.
En informationsfilm är oftast lite längre, 1min – 30min.
Pris Informationsfilm – 1min:
20 000 – 80 000 kr
Pris informationsfilm – 30 min:
50 000 – 300 000 kr
VD-intervju

Man vill förmedla något viktigt till kunder och anställda. VDn berättar rakt in i kameran och man redigerar inte så mycket.
Tid
30s – 5min
Pris
12 000 – 30 000 kr.
Filmat nyhetsbrev
Nyhetsbrev blev väldigt populärt med i samband med bloggar. Flera företag gör numera ett filmat nyhetsbrev med en programledare eller anställd som berättar nyheterna in i kameran.
Det kan användas för att nå ut både till kunder och anställda.
Tid
30s – 3min.
Filmat nyhetsbrev
15 000 – 30 000 kr.
Casefilm
En casefilm berättar om något viktigt som företaget engagerar sig i. Ibland kan det handla om en specifik roll som någon har. Det är dokumentärt berättat och liknar ett tv-program eller inslag.
Kan göras både kort och nedskalat eller långt och påkostat.
Tid
30s – 30min.
Pris Casefilm:
30 000 kr – 500 000 kr
Sociala medier-reklam

Kan vara en blandning av flera av de andra nämnda kategorierna här. Och i kortversioner.
Det kan vara några klipp på en produkt, eller en person som bär en produkt – kombinerat med grafik och text.
Men också exempelvis en casefilm fast i 15s – 60s version.
Pris Sociala medier-reklam:
15000 – 80 000 kr.
Filmad podcast

Många har en podcast, men det är inte alla filmar den. Den stora fördelen är att man kan skapa content och videoklipp att använda som reklam genom att klippa ut delar av podcasten.
Om man kan också nå kunder mycket mer organiskt.
Filma podcast pris:
15000 – 30 000 kr per avsnitt.
Explainer
En film som förklarar företagets produkt eller tjänst på ett tydligt sätt. Filmen brukar synas direkt på hemsidan och är ofta animerad.
Pris explainer:
10 000 – 50 000 kr
Vad kostar en företagsfilm – att fundera på:
- Varför vill du göra filmen?
- Vad har ni för budget?
- Kan ni göra det själva?
- Är film det bästa sättet att lösa problemet på?
Vi tror att kvantitet många gånger är det viktigaste för marknadsföring. Ibland kanske det primära är att hitta ett sätt att producera bra content kontinuerligt.
Bara att maila oss på [email protected] om du har några frågor. Kika gärna också på några produktioner vi har filmat tidigare.