TikTok annonser – Hur det fungerar och vad det kostar

tiktok annonsering
TikTok annonser kan bli lika vanliga som annonser på Facebook. Annonsering på TikTok har precis börjat. Att vara först kan vara en otrolig möjlighet.

Inlägget innehåller annonslänkar för NordVPN.

Annonser på TikTok

tiktok annonsering

TikTok är en av de mest populära sociala medierna med över 500 miljoner aktiva användare. TikTok är en visuell platform med högt tempo och därav bör annonser på TikTok helst vara video, eller bilder med minimal användning av text.

Med TikToks annonsplatform kan företag annonsera med inriktning på specifika målgrupper.

Hur annonsering på TikTok fungerar

Med ett företagskonto loggar man in på TikTok Ads page.

  1. Skapa en kampanj.
  2. Välj kampanjmål. Trafik till hemsida, konverteringar, app nedladdningar.
  3. Välj budget. Minsta möjliga budget på TikTok är $500. (Mars 2020)

I adminpanelen har du möjlighet att välja var annonsen ska köras. Förutom TikTok-appen finns placeringar för Buzzvideo, Vigo video och News republic som också ägs av företaget. Likt Google Ads och Facebook finns också möjlighet för automatiska placeringar.

Idag finns bara möjlighet att annonsera i:

  • North america: United States, Canada
  • Europe: Germany, Spain, France, Italy, United Kingdom, Russia, Poland
  • Oceania: Australia
  • MENA: Egypt, Turkey, Saudi Arabia, Bahrain, Kuwait, Qatar, Oman, United Arab Emirates
  • East Asia: Japan, South Korea, HongKong(China), Taiwan(China), Mainland China (Douyin available)
  • Southeast Asia: India, Vietnam, Indonesia, Malaysia, Thailand, Singapore

Svenska företag som vill annonsera i Sverige får därmed vänta lite till. Men det går att skapa ett konto och vara redo när möjligheten kommer. Förhoppningsvis kommer det vara en lika stor möjlighet som att vara först med att annonsera på Google eller Facebook.

Kostnad för TikTok annonsering

tiktok annonser

I USA annonserar redan många stora företag som Disney, Netflix och Nike.

Startkostnaden för annonsering på TikTok är idag ca $10 per CPM. Alltså ca 100 kr per 1000 visningar. Annonsering på TikTok är alltså till en början ganska dyrt om man jämför med Google och Facebook. Men beroende på målgrupp, produkt och annons kan det ändå vara värt pengarna.

Om man som svenskt företag är nyfiken på hur annonseringen ser ut kan man:

  • Skaffa ett VPN
  • Skapa ett nytt konto (för att inte bli avstängd från huvudkontot)

När du startar ett konto på TikTok kommer du främst se videor från ditt närområde. Och likadant med videor du laddar upp på platformen. Om du loggar in med VPN i exempelvis USA eller Indien kan du se trender innan det dyker upp i Sverige. Och vara först när trenden kommer hit.

När annonser kommer till en platform har användarna inte hunnit tröttna på dem än. Det kan också göra att ett till synes högre pris är värt det.

TikTok annonser eller inte?

tiktok marknadsföring

I Sverige idag är det fortfarande möjligt att skapa ett sprillans nytt konto och få tusentals visningar. Vi gjorde ett testkonto och fick 22700 visningar på första videon.

Fundera på

  • Om du vill annonsera bara för att det är så det brukar gå till.
  • Du kan få många visningar och räckvidd gratis.

Men. Då behöver man skapa content som användarna faktiskt vill se, och dela.

Vi hjälper gärna till med idéer för content. Skicka ett mail så kan vi se om/hur vi kan hjälpa dig. Eller referera till någon som passar!

Typer av annonser på TikTok

Det finns 3 huvudsakliga annonseringsformat på TikTok.

  • Brand takeovers
  • In-feed Ads
  • Hashtag challenges

Brand takeovers

Dessa dyker upp direkt när användaren öppnar TikTok appen. De kan klicka på annonsen och gå till målsidan. Detta är den dyraste annonsformen.

In-feed annonser

Dyker upp i flödet som på Instagram och Facebook. Eller vid botten av en video. Dessa kostar runt $10 CPM.

Hashtag challenges

Sker genom ett partnerskap med TikToks marknadsföringsteam. Det uppmuntrar på olika sätt användare att dela branded content. Dessa kan potentiellt sätt nå väldigt många användare. En baksida med Hashtag challenges är att de bara sker under en 6 dagars period.

Målgrupper på TikTok

Även om appen ge väldigt bra avkastning för många företag är den inte optimal för alla. Innan man investerar tid och pengar på annonser bör man fundera på om man har sin målgrupp på TikTok. Och om man kan nå den målgruppen med de verktyg som finns för annonsering i appen.

  • Ca 65% av användarna är under 30 år.
  • Över 40% är 16 – 24 år.

(Mars 2020)

Om dessa åldergrupper ingår i målgruppen är det definitivt värt att undersöka annonsering närmare. Appen ger möjligheter att ytterligare smalna av målgrupper för annonser. Bl.a genom:

  • Ålder
  • Plats
  • Språk
  • Kön
  • Intressen
  • Enhet

För att få en känsla för platformen kan du se de 20 mest följda kontona här.

TikTok annonsering i olika länder

Kostnad för annonsering på TikTok i Indien, Australien, Kanada och Storbritannien börjar på $500. Kostnaden för varje individuell kampanj beror på en rad faktorer – som format, längd och räckvidd för annonsen.

Summering

TikTok är ett användbart verktyg för företag som vill nå en ung publik på en ny och het platform. Deras funktioner gör kampanjskapandet enkelt. Men om företag har en stram budget och äldre målgrupper kanske det inte är helt rätt.

  • Ingen annonsering i Sverige än. Tänk på hur tidigt stadie vi är i då.
  • Fundera på om du kan göra organiskt content.
  • Man kan få mycket exponering gratis.
  • VPN för att kolla trender i USA.

Vill du ladda ner TikTok video utan vattenstämpel? Gå till vår förstasida!

Dela:
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på pinterest
Dela på linkedin

Vissa av våra blogginlägg innehåller affiliate-länkar. Affiliate-länkar innebär att vi får en % provision om du använder vår länk och köper en produkt eller tjänst. Utan extra kostnad för dig.